خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی طرح دکتر نوربخش چیست؟
سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد بیمه گر اجتماعی است که با راه اندازی خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی طرح ملی دکتر نوربخش بستری قابل اتکا، هوشمند، سریع و با قابلیت دسترسی آسان را برای همه مخاطبان خود (بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان) فراهم نموده است.
با افزایش تعداد بیمه شدگان و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، شیوه های سنتی دیگر پاسخگوی نیاز مشتری نبود و به همین دلیل راه اندازی روش های نوین و استفاده از فناوری اطلاعات در دستور کار این سازمان قرار گرفت. طرح ملی دکتر سید نقی نوربخش -مدیر عامل فقید سازمان تأمین اجتماعی- اقدامی ارزنده در راستای گسترش خدمات غیرحضوری است که با عملیاتی شدن این طرح، بیش از 60 خدمت و تعهد به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد. متقاضیان می توانند با صرفه جویی در زمان خود به سهولت و بدون نیاز به تردد درون شهری و حضور در شعب، در منزل و محل کار خود از خدمات غیرحضوری بهره مند شوند.
سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری طرح ملی دکتر نوربخش
سازمان تأمین اجتماعی به منظور رفاه حال مراجعه کنندگان و ارائه خدمات به صورت یک پارچه و جامع ، سامانه متمرکز خدمات غیرحضوری طرح ملی دکتر نوربخش به نشانی eservices.tamin.ir را پیش بینی و طراحی کرده است. مخاطبان و کاربران جدید برای استفاده از خدمات این درگاه اینترنتی، ابتدا می بایست ثبت نام کرده و نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایند. کد ملی افراد به عنوان پیش فرض به عنوان نام کاربری در این سامانه تعریف شده است. لازم به ذکر است که برای استفاده از سرویس های عمومی و شخصی این سامانه، صرف انجام مراحل ثبت نام کافی است. ولی کارفرمایان برای بهره گیری از سرویس های غیرحضوری، علاوه بر ثبت نام در سامانه می بایست به صورت حضوری به شعب تأمین اجتماعی مراجعه نموده و فرم تعهدنامه خود را تکمیل نمایند. مهم ترین خدمات غیرحضوری این سامانه شامل موارد زیر می شود: خدمات دفترچه درمانی مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی و ثبت اعتراض نسبت به سوابق پرداخت حق بیمه ارسال لیست و پرداخت حق بیمه اخذ برگ پرداخت حق بیمه بیمه شدگان خاص درخواست تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، پروتز و اورتز، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن و ... سامانه غیرحضوری تأمین اجتماعی دکتر نوربخش برای ایرانیان خارج از کشور نیز در دسترس و قابل استفاده است.
ثبت نام طرح ملی دکتر نوربخش
شما برای ثبت نام در سامانه دکتر نوربخش بایستی مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید: 1. در گام اول وارد سایت طرح ملی دکتر نوربخش به آدرس eservices.tamin.ir شده و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید.
2. سپس صفحه ایی برای شما نمایش داده می شود که بایستی در کادر موردنظر، کد ملی و شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
3. در مرحله بعد شناسه فعال سازی به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود. پس از درج شناسه در کادر مورد نظر بر روی گزینه ثبت نام بزنید.
4. در گام آخر بعد از درج موارد خواسته شده بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید. به یاد داشته باشید برای تکمیل فرایند ثبت نام پر کردن کلیه فیلدهای زیر الزامی است: نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، سری شناسنامه، مسلسل شناسنامه، تاریخ تولد، جنسیت، کشور، شهر، آدرس ایمیل و در انتها گذرواژه ایی با حداقل 8 کاراکتر را انتخاب کنید.
پس از طی مراحل بالا درنهایت پیغام زیر را مشاهده می کنید.
پس از دریافت پیامک فعال سازی حساب کاربری شما فعال می شود. تأیید اطلاعات هویتی فرد و تطبیق آن با اطلاعات پیشین او (که در پرونده وی درج شده) پروسه ای زمان بر بوده و به همین دلیل ممکن است پیامک فعال سازی بعد از گذشت چند ساعت ارسال شود. چنانچه کاربران بعد از گذشت 48 ساعت پیامک فعال سازی را دریافت نکردند، می توانند مجددا اقدام به ثبت نام نمایند. در صورتی که در متن پیامک ارسال شده نیاز به مراجعه به شعبه وجود داشت متقاضیان می بایست با به همراه داشتن مدارک هویتی به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کنند. پس از پایان ثبت نام متقاضیان می توانند با ورود به سامانه دکتر نوربخش از خدمات غیرحضوری آن استفاده نمایند.
فراموشی رمز عبور
آن دسته از بیمه شدگانی که قبلا در سامانه ثبت نام کرده اند و رمز عبور خود را فراموش کرده اند یکی از راه های بازیابی گذرواژه این است که افرد میتوانند از طریق گزینه بازیابی گذرواژه، اقدام به انتخاب رمزعبور جدید کنند. پیامک مربوطه بعد از گذشت چند دقیقه به شماره تلفن آنان ارسال خواهد شد. در صورت عدم دریافت پیامک پس از گذشت 20 دقیقه متقاضیان بایستی مجددا نسبت به ثبت درخواست بازیابی رمزعبور اقدام کنند.
سامانه طرح ملی دکتر نوربخش
تمامی سرویس های این سامانه برای مخاطبان و مردم در 23 شاخه اصلی و 75 زیرشاخه فرعی درنظر گرفته شده است. خدمات غیرحضوری این سامانه شامل موارد زیر می شود:
1.خدمات ارائه شده به بیمه شدگان:
- صدور و تمدید دفترچه بیمه درخواست صدور دفترچه های درمانی یکی از مهمترین دلایل مراجعه حضوری بیمه شدگان به شعب تأمین اجتماعی است. با راه اندازی سامانه غیرحضوری، متقاضیان می توانند برای صدور و تمدید دفترچه خود از درگاه تأمین اجتماعی اقدام نمایند. چنانچه بیمه شدگان ابتدا از طریق سایت طرح ملی دکتر نوربخش درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند، در هنگام مراجعه در کمترین زمان ممکن قادر به تحویل دفترچه بیمه خود خواهند بود.
- ثبت و پیگیری درخواست های کوتاه مدت درخواست های کوتاه مدت شامل مواردی مثل غرامت دستمزد بیکاری، کمک هزینه بارداری، اروتز و پروتز، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن می باشد. - دریافت و پرداخت حق بیمه به صورت اینترنتی بیمه شدگان می بایست ابتدا توافق نامه ای مبنی بر صدور برگ پرداخت در شعب تأمین اجتماعی امضا کنند و نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نمایند. سپس می توانند از طریق اینترنت اقدام به صدور برگ پرداخت کنند و با استفاده از تلفن بانک یا بصورت آنلاین و یا از طریق عابربانک اقدام به پرداخت آن نمایند. - امکان مشاهده تمامی سوابق به تفکیک سال، ماه و روز
2.خدمات ارائه شده به کارفرمایان:
کارفرمایان پس از تکمیل فرم تعهدنامه کاغذی ابلاغ الکترونیک در شعب تأمین اجتماعی، می توانند از طریق سایت طرح ملی دکتر نوربخش، احکام ابلاغ شده خود را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که ابلاغ الکترونیک به کارفرمایان از طریق ارسال پیامک از شماره 989200290142 و یا فرستادن ایمیل با نشانی SSO.INFO@tamin.ir اطلاع رسانی خواهد کرد.
3.خدمات ارائه شده به مستمری بگیران:
مستمری بگیران می توانند به راحتی حکم و فیش حقوقی خود را از طریق سامانه دکتر نوربخش دریافت نمایند.
4. تأمین اجتماعی من:
کاربران می توانند در پوشه تأمین اجتماعی من آخرین وضعیت درخواستی خدمات خود را پیگیری و مشاهده کنند.