نحوه احراز هویت سامانه سجام (حضوری و غیرحضوری)
اگر شما هم به تازگی به جمع طرفداران بورس پیوسته اید و به دنبال ثبت نام و دریافت کد بورس هستید پیشنهاد می کنیم این راهنما را برای تسریع فرآیند احراز هویت سجام بخوانید.
تا قبل از طراحی سامانه سجام سرمایه گذاران باید برای ثبت نام و یا دریافت سود سهام خود به صورت حضوری مراجعه می کردند اما اکنون می توانند به صورت الکترونیکی در سامانه سجام و کارگزاری ها بدون نیاز به مراجعه حضوری ثبت نام کنند .
البته برای دریافت کد بورسی و فعالیت در زمینه بورس لازم است ثبت نام کنندگان بعد از تکمیل فرآیند ثبت نام و دریافت کد پیگیری ، برای احراز هویت به یکی از دفاتر پیشخوان دولت با در دست داشتن مدارک لازم مراجعه کنند . همچنین امکان انجام احراز هویت به صورت الکترونیکی از طریق اپلیکیشن سیگنال امکان پذیر است. در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص احراز هویت سامانه سجام از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از طریق آنلاین می پردازیم .
احراز هویت حضوری سامانه سجام
ثبت نام درسامانه سجام کاملا به صورت اینترنتی انجام شده و در طول فرآیند ثبت نام از ثبت نام کننده درخواست اسکن مدارک اصلی نمی شود . بنابراین لازم است مرجعی باشد تا احراز هویت ثبت نام کننده را انجام داده و صحت اطلاعات ادعایی او را تایید کند .
به همین منظور با تکمیل فرآیند ثبت نام در سامانه سجام ، کد بورسی برای ثبت نام کننده صادر نمی شود و او در این مرحله امکان فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار را نخواهد داشت . سرمایه گذار برای دریافت کد بورسی بعد از تکمیل مراحل ثبت نام اینترنتی و دریافت کد پیگیری ثبت نام ، باید با در دست داشتن مدارک لازم برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نمایند . لیست مراکز احراز هویت سجام در سایت سامانه سجام موجود می باشد . این مدارک به صورت خلاصه در ادامه ارائه شده است :
1- اصل و فتوکپی کارت ملی
2- اصل و فتوکپی شناسنامه
3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )
4- شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده
5- آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده
لازم به ذکر است که تنها ثبت نام در سامانه سجام برای دریافت کد بورسی کافی نیست بلکه سرمایه گذار باید در یک کارگزاری هم ثبت نام کند . شرکت های کارگزاری فراوانی برای ارائه خدمات در زمینه بورس وجود دارند که باید با توجه به میزان امکاناتی که این شرکت ها ارائه می کنند یکی از آن ها را برای ثبت نام برگزید . این کارگزاری ها علاوه بر امکان دریافت کد بورسی ، ثبت نام شما در سامانه سجام را انجام داده و نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای ثبت نام سجام نیست.
از جمله معروفترین این کارگزاری ها، کارگزاری مفید و آگاه هستند.
شرایط و قوانین احراز هویت غیر حضوری سجام با اپلیکیشن سیگنال
پس از ثبت نام در سامانه سجام به صورت الکترونیکی بایستی برای احراز هویت اقدام کنید. به غیر از روش حضوری میتوانید با استفاده از برنامه سیگنال و به صورت غیر حضوری اقدام به احراز هویت کنید. برنامه سیگنال را می توانید نسخه اندروید آن را از کافه بازار یا گوگل پلی و نسخه IOS آن را از سیب اپ دانلود کنید.
پیش از شروع احراز هویت سجام در اپلیکیشن سیگنال، باید واجد تمام شرایط زیر باشید و در صورت نبود هریک از این شرایط، امکان انجام احراز هویت میسر نخواهد بود.
شرایط احراز هویت غیرحضوری سجام به شرح زیر است:
- فرد باید قبلا ثبتنام اولیه در سامانه سجام را انجام داده و کد پیگیری 10 رقمی را دریافت کرده باشد.
- متقاضی حتما باید بالای 18 سال باشد.
- دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشد.
- انجام احراز هویت تنها برای افراد حقیقی ایرانی امکان پذیر است.
- تمامی اطلاعات ثبت شده توسط افراد حقیقی (عکس، فیلم، مدارک) باید مربوط به خود شخص باشد و احراز هویت نیز باید توسط خودشان انجام شود و در صورت وجود مغایرت در اطلاعات، احراز هویت با مشکل روبرو خواهد شد. البته امکان انجام احراز هویت با گوشی هوشمند شخص دیگر وجود دارد، اما مراحل باید توسط متقاضی طی شوند.
مراحل احراز هویت غیر حضوری بسیار آسان است و با وارد کردن کد پیگیری سجام آغاز می شود. سپس به درگاه بانک متصل می شوید و بایستی مبلغ 10 هزار تومان پرداخت کنید. در مراحل بعدی عکس شما، عکس امضای شما بر روی کاغذ و ویدیویی از شما درخواست می شود. در این ویدیو باید متنی از پیش آماده شده را در مقابل دوربین بخوانید. پس از این مراحل احراز هویت شما توسط سیگنال انجام می شود و نتیجه توسط پیامک به اطلاع شما می رسد.
لازم به ذکر است که با ثبت نام در هر کارگزاری بایستی احراز هویت نیز انجام دهید. پس از ثبت نام و احراز هویت در یکی از کارگزاری ها کد بورسی به شما تعلق می گیرد.
برای آنکه در زمان مراجعه به مراکز احراز هویت ، هم احراز هویت سجام و هم احراز هویت کارگزاری را همزمان بتوانید انجام دهید بهتر است قبل از مراجعه لیست مراکز را بررسی کرده و مرکزی را که بتوان احراز هویت هر دو را در آن انجام داد انتخاب کرد . در این صورت تنها با یکبار مراجعه می توان مراحل دریافت کد بورسی را با انجام احراز هویت به اتمام رساند .